söndag 19 oktober 2008

Tungt

(i lördags)
Ska börja tyngdlyfta någotsånär tunga singlar på lördagar i fortsättningen, och det här var den första sådana.

1-1-1-1 Snatch: 50kg, 55kg, 57.5kg, 60kg (miss)
1-1-1-1-1-1 Clean&Jerk: 60kg, 70kg, 75kg, 80kg, 82.5kg, 85kg (PR)
1-1-1-1 Back Squat: 90kg, 100kg, 105kg, 110kg (PR)

Rycket på 57.5 satt helt perfekt. Ni vet ett sånt där som knappt känns. 60kg var mycket nära, men axlarna orkade inte riktigt. Har inte ryckt tungt så mycket sen i början på sommaren, så jag var inte så missnöjd.

Back squats suger jag på. Får inte alls in flytet på >100kg. Antagligen psykiskt (?).

Sen blev det stor fest för att se UFC89 med Per Eklund och David Bielkheden som tog sina första viktiga vinster i sina nya organisationer. Detta ledde till lite för mycket av det god och jag lyckades inte behålla vare sig mat eller vätska under hela söndagen. Blir knappast nån träning imorrn...

Kroppsvikten för dagen var 73.5kg

Stöten på 85kg:

Ganska tydligt att jag måste bli starkare i böjen om jag ska kunna gå så mycket högre. Stöten inte så bra som jag kan. Är fortfarande lite inkonsekvent vad gäller överstötarna - ibland blir dom kanon och ibland sämre. Upp kom den dock!

Back Squat för djupcheck:

Kändes inte superbra - Jocke säg vad som är fel!

7 kommentarer:

Fit 4 50 sa...

Vad är det för vikt du har i Back Squat videon?

Martin Altemark sa...

Humm. Ser inte och kommer inte ihåg exakt. Troligen 105kg.

mrjling sa...

Grymt med stöten!

Back Squatten ser ut som en hybrid mellan Hi- och Low-bar. Stången ser ut att ligga Low men böjen är rätt mycket Olystyle. Om du ska ha denna placering så ska du nog testa att flytta isär fötterna, trycka ut rumpan bakåt mer, Tighta UPP och fälla överkroppen mer och ha en mer progressiv accelerering ned.

...men det är klart du borde ju kanske göra rena OlySquats istället, då har du ju boken.

Och förresten, vem i helvete är jag att ge Back Squat råd...

Martin Altemark sa...

Mr Jonas, du har ju hammaren på spiken. Förklarar varför den kändes så konstig. Kom väl av mig av frontböjen precis innan (i stöten).

Jocke sa...

SÅ tung var inte frontböjen.

Tyckte bakböjen var en bra/ok CFT-böj. Håller inte riktigt med Jonas att detta var en oly-style böj med stången lågt, tycker ryggen faller alldeles för mycket för det (men nånting måste ju ge med sig när det blir tung-ish ...)

Fit 4 50 sa...

Oj, oj,oj... mycket som gick rakt över mitt huvud i inledningen där. Vill inte tänka på vad ni har att säga om min teknik. Samtidigt är det betryggande att veta att jag har att göra med människor som har ett så särpräglat ordföråd!

mrjling sa...

Efter att ha talat i tungor under 10 år i klättervärlden så känns det roligt att kunna göra detsamma här. Sen om jag får nåt vettigt sagt...
Hmm, tycker fortfarande att det är nån slags hybrid på vägen ned.