tisdag 15 juli 2008

Sprinter

Uppvärmning:
2-2-2 Snatch 66% of 1RM
10-10-10 Sotts Press 16kg

4 varv av 400m löpning, 2 minuters vila: 11:19 (strax snabbare än förra gången jag gjorde detta, i Mars trots att jag inte sprintat en enda gång sen dess!).

Har varit nyfiken på en gammal löparbana jag sett på vägen till jobbet, liggandes gömd bakom nåt gammalt hus och fyrisån i Ultuna. Tog med mig cyclocrossen (den enda av mina cyklar som har cykeldator) och mätte. Det visade sig att banan var 360 meter och inte 400 (konstigt), samt ganska dåligt underhållen två korta bitar var det gräs på osv. Mätte upp 40 meter extra så jag kunde springa 400m. Helt folktomt och undangömt. Härligt! Första gången jag sprintar sen foten gick sönder också. Mjölksyran var ett större problem än foten, och det är var ju bra.

de fyra varven sprangs på 1:10 (PR), 1:18, 1:24, 1:27. Riktigt, riktigt tungt efter andra varvet, men bet ihop så gott det gick.


Undangömd mellan ultuna och fyrisån låg denna rackare

7 kommentarer:

Jocke sa...

Vad är det med dessa 360m-banor? Österängen är också 360m, och likaså Valsätra. Dessa två har iofs 400m utmärkt, så det går väl an att springa 100-200-400m (och längre springer inte en frisk mänska på bana ;))

Martin Altemark sa...

Ja, det är jäkligt puckat. inte som att det skulle krävts mycket extra utrymme att göra dom 400m långa. Ska köpa sprejfärg och märka ut själv. Nu la jag ut cykeln och väska så att man såg 360+40m, och sprang åt andra hållet nästa rond. Funkade det med, men man vill ju inte mäta upp varje gång.

Bear sa...

Meh, vad hände med benböjen? Ska ta och springa imorrn, men är fortfarande mör efter alla good mornings härom dagen (det blev visst 240 st). Häftigt fynd förresten!

Martin Altemark sa...

1) Benen slitna efter ryck & 3-3-3 knäböjen i förrgår
2) Jag kunde knappt gå på en vecka sista jag gjorde denna inkl knäböj
3) Jag ser ärligt inte vad knäböjen tillför träningen och tycker den är bättre utan

Bear sa...

Mmm, det tillför väl inget med benböj.

Martin Altemark sa...

Det är två helt olika pass med och utan böj. Jag ville åt sprinterna, och gav mig därför en chans att frakta bort mjölksyran som bildats vid löpningarna. Som du ser på tiderna borde jag tagit längre vilor för att få bort all mjölksyra.

Jocke sa...

Ska jag komma med en ursäkt så är det väl att jag kanske ska tävla lite strongman på lördag, och om inte annat så behövde mina knän ett break (känns redan bättre efter 4 dagar utan djupa böj)