lördag 8 mars 2008

Hang squat cleans + Wallballs + Snatch

3-3-3-3-3-3-3 Hang squat cleans: 40kg, 50kg, 55kg, 60kg, 62.5kg, 65kg, 67.5kg
50 Wallball shots (obrutna), 8kg boll

senare: 3-3-3-3 Barbell snatch: 20kg, 30kg, 35kg, 40kg

Björn och jag åkte iväg till stockholm för att köpa lite nya saker till gymet. Kom hem med 180kg nya vikter (apollo), en 8kgs medicinboll samt ett ställ för en del av vikterna. Passade på att köpa några vikter hem till mig själv också att ackompanjera min nyinköpta Eleiko OL träningstång.

När vi kom till klubben körde vi dagens WOD och avslutade med lite wallballs. HSC kändes kanon. Bättre än HPC passet från häromveckan. Tekniken satt bra och alla vändningarna landade fint i rackad position långt upp mot halsen, även på dom tyngre vikterna.

Senare på eftermiddan var jag ju tvungen att inviga min nya stång! Det var länge sen jag ryckte så jag jobbade mig upp till treor på 40kg (kan inte tappa stången hemma, så det får bli säkra/relativt låga vikter). Här kommer den första på sista setet. Kritisera så mycket ni kan, jag är bara en glad självlärd amatör så jag inser att det säkert blir mycket...

4 kommentarer:

Jocke sa...

Jag tror du rycker bättre än mig. Borde få till svank (eller åtminstone rak rygg) i startpositionen, möjligen lite tidig böj på armarna i draget, svårt att se säkert. Snyggt.

Men vad yrar du om? Det var väl Hang Squat Cleans både 20/2 och nu idag?

Martin Altemark sa...

Jo, jag är uppenbarligen helt väck. Tror det var Björn som lurade mig. Men det var ju kanon - 67.5 idag (bakis) kändes lättare än 65 då. Getting somewhere!

Mmm. Håller med om startpositionen. Du har nog rätt om böjen på armarna också. Annars är väl andra draget ok? Hade problem med tidigt dra förut, men det är det väl inte här? Kanske att höften ska rätas ut mer? Sen långsam ner under stången kanske? Antar att det är tyngre Snatch balanceövningar som gäller för det? Gimme more!

Sen så rycker du bättre än mig. Mitt max är ~50. Du rycker en tredjedel mer :-)

Jocke sa...

Ja, det är sant att stången är betydligt högre än den skulle behöva vara om du kunde komma under den snabbare. (Men vafan ska man göra om man tränar övningen i fråga varannan vecka?)

Jag gillar snatch balances, men ännu mer gillar jag ryck från högt häng. Dessa åsikter är bara baserade på känsla, inte att de ökat mitt PR med 10 kg på en vecka, eller nåt sånt.

Martin Altemark sa...

Varannan vecka räcker inte... Senast jag ryckte överhuvudtaget var 24e Januari... Men det ska bli lite oftare nu när jag kan göra det (lätt) hemma.