tisdag 3 februari 2009

Muscle-ups på tid

30 Muscle-ups på tid: 7:47 (PR)

Treor fram tills 24 (~5 minuter), vilket är rekord (förra veckan fram tills 18), sen tvåor. Tänkte köra treor tills jag grejar 10x3, sen börjar jag försöka bygga upp det på fyror. Kan ta ett tag dock.

Fullt häng, utvinkling av ringar i toppläget, inga nerhopp yada-yada.

Mattias var med och fick in sina 30 stycken (ej fullt häng) på under 15 minuter - grabben börjar bli explosiv och stark! Igår slog han mig på lång-wodden också. I den mån det är nån merit just nu.

Några striktish Muscle-ups efter det. Kändes ganska bra. Inte mycket av rörelsen i en tok-kippad MU som liknar den rörelse som är svår i en strikt sådan då den kippade helt undviker transitionen. Antagligen därför dom inte sliter så hårt på varandra. Nog klokt att träna båda sidor av det myntet.


Andreas Aguilar 1991 (stulen film från beastskills.com). Helt sjukt fin strikt muscle-up i början (publiken ohh:ar och ahh:ar som sig bör). Notera hur långt han är bakom ringarna i transitionen! Och dismounten!

4 kommentarer:

Jocke sa...

Han gömde pikeringen snyggt i L:et.

En trevlig rutin med flera saker som faktiskt går att sträva efter att göra (om än mycket sämre) själv. Till skillnad från "moderna" ringexperters rutiner där det lättaste de har är ett handstående ... och det finns bara där för att det är ett krav.

Och den i särklass coolaste dismount jag sett!! Var det här en del i en tävling, eller nån slags uppvisning?

Martin Altemark sa...

Jo, det gjorde han förvisso, men det spelar ingen roll: transitionen är helt sjukt fin. Snyggaste jag sett tror jag. Fast jag har ju inte sett mycket förstås.

Ja, visst är dismounten cool. helt galen! Om han inte landar helt rakt lär saker gå sönder.

Det är från "1991 World Professional Gymnastics Championships" - tolkar det som VM?

Bear sa...

Grejt, jag gjorde om den och känner mig faktiskt nöjd med sub 10. Skulle vara intressant att se hur lång tid den tar på klubben. Roligt att bli råspöad av Twar-mannen, på riktigt :)

Jocke sa...

-91 var väl fortfarande på den tiden då atleten gjorde lite vad de ville och sen fick de en väldigt subjektiv bedömning av domaren. Bäddade för kreativitet och domarskandaler.

Numer är det så in i minsta detalj reglerat med materialpoäng(+ ev avdrag) att atleter+coacher för länge sen "knäckt koden" och kommit på vilka tekniker som ger bäst betalt. Det är ju extremt lite variation mellan olika atleters rutiner (i ringar, övriga grenar brukar jag väl inte kolla så noga på =/).