onsdag 12 november 2008

Diane & klättring

Blev lite sugen på att köra "Diane" när jag såg att en del andra gjort det. Såhär i efterhand kan man säga att 25 maxtunga axelpressar två dar innan och muscleups och 100 kettlebellsnatches dan innan inte hjälpte (inget PR idag, trots att jag tror jag har det i mig...).

"Diane" - På tid: 21-15-9 av Deadlift (100kg), Handstand Pushups: 7:06

På kvällen åkte jag och Jocke som vanligt och klättrade i Länna. Ingen ny avklarad led (greppet helt fuckat redan från början - där tror jag snatches är att skylla på), men ändå klar förbättring på den blåa (rödgraderade) leden i hur lätt den kändes. Trodde nästan jag skulle klara den idag, men nästa gång får duga. Vi hittade en ny rödmarkerad som också var kul som jag kom en bit på. Tror den också ska gå att lösa inom rimlig tid. Kändes inte alls så dumt.

Video av "Diane":

Marklyften lite överdrivet sträckta i toppläget kanske. Tycker det ser rätt okej ut.

6 kommentarer:

Jon Ivmark sa...

Snyggt jobbat! Kan tycka att det är lite brett mellan händerna på HSPU, men eftersom Jonas kör likadant så kanske det är jag som har fel? Jag försöker själv köra med händerna strax utanför axlarna, snarlikt en axelpress (eller en handstående).

Finns det några andra kriterier än pannan i backen till full lock out?

Martin Altemark sa...

Jag håller inte lika brett mellan händerna som Jonas gör (se vinkeln på underarmen i bottenläget) men jag kan hålla smalare nästa gång - håller med om att det lätt blir lite onödigt brett. DOCK så tror jag att jag håller mig inom kriterierna för en godkänd HSPU med dessa.

Så här skriver Greg Everett i Performance Menu #39:

"The obvious standard is a hand placement identical to that the athlete would use to perform handstands (the name of the exercise is not coincidental). Of course, this is open to a lot of interpretation in the athlete’s favor when the circumstances inspire it. Instead, the athlete’s hands should be limited to a width that places the forearms vertical at the bottom of the rep."

Alltså - underarmen får inte gå över vertikal i bottenläget, vilket jag inte tror mina gör (tittade iofs bara på de första här. Man kan nog luras lite av min handplacering.

Kan klippa in hela kriteriet för HSPUS imorgon.

Bear sa...

Yadayada, säg som det är, du fuskar!

Jon Ivmark sa...

Jag tror också att handplaceringen kan ha lurat mig lite. Menade absolut inte att de inte skulle vara godkända, hoppas du inte tolkade det så.

Är mer ute efter en diskussion om huruvida man bör försöka hålla på ett sätt som även skulle funka även för fristående HSPU (och där kanske handplaceringen skulle bli ett problem?).

Fit 4 50 sa...

Jag respekterar sannerligen den korta tid Martin lyckas göra denna WOD på!! Bra jobbat!

David Englund sa...

Riktigt bra tid, det värsta med det hela är att det inte ens är ett PR!